روزانه های یک تریکو تیلو مانیا

میخواهم باز از خودم بنویسیم

روزانه های یک تریکو تیلو مانیا

میخواهم باز از خودم بنویسیم

روزهای آخر ماه رمضان

سلام

تابستان تازه نفس و ملتهب داره هر روز گرمتر و گرمتر میشه

میوه های تابستانی در اوج خودشونن

لحظه ها آفتابی و شیرین و پر از مزه و طعم و بوهای مختلفه

همه چیز زیباست

همه چیز میتونه رویایی باشه

همه چیز میتونه لبریز از لذت باشه....





امروز صبح اینستاگرام گردی میکردم

فکر کردم چقدر از ماها واقعا مسلمان هستیم...

نه به کلمه

نه چیزی که بهمون ارث رسیده

چیزی که واقعا بخواهیم

دینی که انتخاب کرده باشیم

نه یک حجاب اجباری

نه گرسنگی کشیدن

چقدر از ماها واقعا به این دین اعتقاد داریم

لابلای عکسهای اینستاگرام میچرخم و بیشتر این سوال در ذهنم رنگ میگیره

نمیشه لذت برد در چهارچوبهای دین؟

نمیشه شاد بود با خط و مرزهای مشخص؟

نمیشه یک سری چیزها را به جای اینکه نشانه روشنفکری و امروزی بودن بدونیم با دقت بیشتری بررسی کنیم؟

حتی گاهی متعجب میشم که ماها یک چیزهایی را به عنوان قانون یک کشور میتونیم بپذیریم ولی به عنوان قوانین دینی نه!!!!!

هرکدام برای خودمون به شکلی دین را دست کاری میکنیم و علتهای عقل پسندی هم براش انتخاب میکنیم!!!!

من از اجبار حرف نمیزنم... از اختیار... از چیزی که یا باید باشه یا نباشه... یعنی میشه هرکدام هرکاری دوست داریم بکنیم و در جاهایی هم فریاد دین خواهی و مسلمانی سر بدیم...

من که در حیرتم!


(لطفا اینا را بدون قضاوت بخونیم... ولی کمی فکر کنیم

مثلا فلانی  روزه میگیره ولی گفته مگه میشه اینهمه ساعت آب نخوریم و من روزه میگیرم ولی آب هم میخورم... !!!!

(خب اصل روزه امساک از خوردن و آشامیدن هست... )

ایشون میتونه بگه من حرمت ماه رمضان را نگه میدارم ... ولی نمیتونه قانون جدید روزه داری از خودش در بیاره که.... تازه روزه داری در صورتی هست که کسی سالم باشه... توانایی داشته باشه... هزارتا اما و اگه ... که در صورتی که نمیتونیم نگیریم....


یا مثلا فلانی فرمودند : شوهر خواهر آدم که دیگه نامحرم نیست !!!!


فلان خانوم در فامیل که بسیار هم مومن و معتقد هستند خیلی راحت میگن پسرم روزه میگیره ولی نماز نمیخونه... چه اشکالی داره... نماز جای خودشه روزه جای خودش... !!!!! (پسر ایشون سی سال سن دارن)


من به شخصه دین را اصلا زوری نمیدونم

دین اختیاری هست

انتخابی هست

ولی نمیشه قوانین بهش کم و زیاد کرد

نمیشه بگیم من نماز قبول دارم ولی روزه نه...

نمیشه بگین من دروغ نمیگم اما حجابم رعایت نمیکنم

عزیزم دین چهارچوبهای مشخصی داره

تازه جالب این هست که این دین اصلا سخت گیر نیست



لازم به ذکره که من اینجا ادعای دین داری و مسلمانی ندارم

خودم هزاران عیب و اشکال دارم

ولی لااقل از خودم قوانین جالب برای دیگران صادر نمیکنم




پ ن 1 : ختم دومم هم به پایان رسید.

پ ن 2 : در ادامه و تکمیل پتوی چهل تکه ، عین یک لاک پشت پیر دارم پیش میرم

پ ن 3 : اون پول به دستم نرسید و عیدی هم نخریدم... اما یه حسی بهم میگه حالا نه به اون وسعت ولی برم برای همه هدیه های کوچولو تهیه کنم

پ ن 4 : تاحالادر نماز عید فطر شرکت نکردم ... این خیلی بده؟

نظرات 19 + ارسال نظر
دل آرام یکشنبه 13 تیر 1395 ساعت 10:06

آفرین که ختم دومتم کردی. من یه دونه اش رو هم نتونستم

انشاله سال بعد
دل آرام به نظرم الان که نی نی تو دلت هست شروع کن روزانه قرآن بخون
ببین تا نی نی تو دلت بهت گوش میده چند تا ختم میتونی براش بخونی؟

دخترشیرازی یکشنبه 13 تیر 1395 ساعت 10:07

موافقم کاملا

با چی؟

جلبک خاتون یکشنبه 13 تیر 1395 ساعت 11:22 http://zendegiejolbakieman.blogsky.com/

باهات موافقم تیلو.....دیگه حتی اینجوری نیست که بگیم کلاه شرعی گ این‌حرفا ...اینکه‌از خودشون‌فتوا در‌میارن واقعا مسخرس...

یکی نیس بهشون‌بگه عاقا جان اعتقاد نداری یا سختته خب نگیر....لازم نیست هر جور دلت میخواد حکم صادر‌کنی....

اون‌سی ساله هه دیگه معرکه بود :|

مثه همیشه انرژی دادی با اون‌ نوشته ی اولت :))))

اره واقعا این که هر کسی از راه میرسه یه تیکه از دین را میکنه یا یه تیکه بهش اضافه میکنه وحشتناکه
منم کاملا با اینکه اجباری نیست موافقم
خخخخخ
ممنونم

رسیدن یکشنبه 13 تیر 1395 ساعت 12:22

خیلی از حرفات یا بهتر بگم همه شون رو قبول داشتم . ایشالا منم فردا میام حرفهایی دارم از روزه داری خودم . امروز هم عید فطرم بود در یک ماه دو بار شدم . اینا همش آثار استرس و گرمای شدید تو زندگی منه

بیا حرف بزن تا اروم تر بشی

صحرا یکشنبه 13 تیر 1395 ساعت 16:36

به نظرم امسال نماز عیدو تجربه کن، ترجیحا برو جایی که ببشتر توش آرامش داری، امامزاده یا مسجدی که بیشتر سر میزنی و توش حس خوب داری، من اگه نماز عیدو نخونم انگار روزه داریم تکمیل نشده

دلم میخواد این کار را بکنم
امید به خدا
هرچی قسمت باشه

سیما یکشنبه 13 تیر 1395 ساعت 16:47 http://gholak-banoo.persianblog.ir

من نمی تونم بگم باهات موافقم.
فرض اینکه دین ثابته برای همه یه خورده خیلی غیر واقعی است.
مثلا همین اسلام ما. سنی و شعیه شاخه ها اصلی اش هست. بعدش اسماعیلی داره. سنی هام هم هزار و یک شاخه هستند. از وهابیت گرفته تا شافعی و این و اون و اون و این...
استدلال شاید بشه خوب، یکی بوده از یه جایی دین رو براساس نظر شخصی اش کرده. خوب بله. چون فهم افراد از دین کاملا شخصی است. و این قشنگی تمام ادیان است. سوالی که من همیشه می پرسم اینه که آیا دین و عقل جدا از هم هستن؟
من این دو رو جدا از هم نمی دونم. عقل مکمل دین، و دین راهنمای عقل است. همون طوری که علم پیشرفت می کنه، عقل به علم جدید می رسه، دین هم تغییر می کنه. نمونه هاش در ادیان قدیمی تر بیشتر هست. مثالش در دین هندو هست که اگه با عقل بخوای نگاه کنی، برای ما خنده دار هست و ناسالم اما اینکاری هست که دینشون براشون تجویز کرده. یا در دین ما نمونه کم نداره، در کشورهای افریقایی فرهنگ و دین قاطی شده و ختنه دختران مرسوم هست.
اصلا همین فرهنگ و دین، مگه جدای از هم هست؟!
دین اومده به بشر کمک کنه که به مراتب والا الهی برسه. نه اینکه فکر نکرده پیروی کنه. و ورود عقل به دین همین تعابیر متفاوت است. ورود فرهنگی به دین همین تفاوت مذاهب است.
هیچ چیز کامل نیست، و مطلق نیست.

خب به نکته های خیلی خوبی اشاره کردی
و بدون اینکه متوجه باشی حرف من را تایید کردی
اینا هرچی را که نظر شخصیشون بوده به نام دین یواش یواش به رسوم غلط جامعه تبدیل کردن و این یعنی قانون های اصلی دین نادیده گرفته شده و نظرات بعضا غلط و گاها افراطی وارد دین شده...
دین همونقدر که قانونمند و منظم هست ... میتونه شخصی هم باشه ... اینطوری توضیح بدم که مثلا در روزه داری درسته که قانونهای دقیق و کلی داره مثلا خوردن و آشامیدن روزه را باطل میکنه ، اما قانون شخصی اینه که هر شخصی طبق نظر و ایده خودش باید ببینه شرایط روزه داری را داره یا نداره..... اسلام بیماری خاصی را برای روزه نگرفتن اعلام نکرده یا حالت خاصی مد نظر قرار نگرفته... بلکه گفته شده نظر شخصی شما... ولی نمیشه که شما روزه بگیری ولی در روزه داری بخوری و بیاشامی... اینجا همونجایی هست که باعث میشه شما هم دین را تحریف کنی (این شما...شمای کلی هست)
همون ختنه که داری بهش اشاره میکنی اصلا کاری به دین نداره
سنت غلط یک جامعه هستش
سنتی که توسط یک نفر پایه ریزی شده و بقیه چشم بسته پشت سرش حرکت کردن... چیزی که من حس کردن اون آقا هم در حال انجامش هست... مثلا یک نفر که کم سوادتر... ساده لوح تر و یا کمی دهن بین هستش میگه خب این آقا تحصیلکرده با سواد و دارای چهره ی موجه هستش وقتی روزه میگیره و آب میخوره حتما کار درستیه ، منم انجام بدم... بعد فرزاندانش ازش تبعیت میکنن و الی آخر...
حرف من اینه که ما در خیلی مراسم و دستورات دینی چهارچوب مشخص شده داریم و نمیتونیم بهش چیزی اضافه و کم کنیم

حسین یکشنبه 13 تیر 1395 ساعت 17:26 http://attain.blog.ir

با فرمایشاتتون موافقم. خیلی هم در این مورد با خیلی ها بحث کردم.
ولی تنها جوابی که شنیدم و به نظرم احمقانه ترین جواب ممکنه این بوده که: اصل کار دله. دل آدم پاک باشه. ظاهر که مهم نیست!
واقعا تو نماز عید فطر شرکت نکردین تا حالا؟ واقعا!؟
به نظرم حتما شرکت کنین. حتما.

متاسفانه همینطوره
این حرف وجود داره
بدون توجه به اینکه رعایت بعضی از چهارچوب ها واجب هستش در حفظ اون حریم

شین یکشنبه 13 تیر 1395 ساعت 17:32

شما با آقای دکتر محرم هستید؟

چرا هر چند روز یکبار یک نفر این سوال را از من میپرسه؟

بهنام دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 01:36 http://harfehesabi.blogsky.com/

میگن زمانی که محمد داشته تو مدینه اسلام رو به مردم معرفی میکرده یه ایرانی تو جمع بوده...
وقتی صحبتهای محمد به نیمه میرسه ایرانیه به حالت عصبانی پامیشه و میگه من اعترااااض دارم!!!!
اسلام واقعی این نیست!!!!


متاسفانه اسلام واقعی همینه ولی! دستکاریش هم نباید کرد موافقم! به نظرم بهتره بوسیدش گذاشتش کنار...
البته هرکس نظری داره... یکی میتونه خدا رو بپرسته یکی هم گاو رو... هرکسم نظرش محترمه... البته نظرش برای خودش محترمه... این چیزیه که ماها نمیفهمیم! برای خودش محترمه نه برای همه!!!!

با نظر کاملا موافقم
انتخاب دین... انتخاب آیین... راه و روش زندگی کاملا شخصیه
هرکسی حق داره خودش راه خودش را تعیین کنه
بعله من هم دیدم بعضا به زوردیگران را میخوان به دین یا آیینی در بیارن
که اصلا هم فایده نداره

دلژین دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 08:10 http://delzhin313.blogsky.com

دروغ ،انسانیت ...اینا لزوما مختص دین اسلام نیس...
الان من به روزه اعتقادی ندارم... حجابم ندارم... نمازم نمیخونم...پسر خاله و فامیل هم برام جا نمیفته که نامحرمن ! پس حتما ادم بدی هستم... یا چون حجاب دارم ، نماز میخونم پس حتما ادم خوبی هستم دروغم نمیگم!
کاملا شخصیه معنویت برای هر انسانی... تو تعریف سلامت داریم برخورداری از رفاه جسمی ، روانی، اجتماعی و معنوی ! حالا این معنویت میتونه بوداییسم باشه ، شیطان پرستی باشع... یا اسلام.... حالا به هر نحوی‌..‌. یکی دوس داره روزه بگیره ، نماز نخونه... این معنویتِ اون شخصه ... مخصوص خودش... من دوست دارم بهاییه... خیلیم ادم خوبیه... دوست دارم لائیک عصن، معنویتش تو مسائل دیگه شکل میگیره ... فوق العاده ادم خوبیه، میشه گفت از دوستای صمیمیه ! آدم دیدم سوپر مذهبی، اما حال ب هم زن...! آدمم دارم مثل بانو مومن و مذهبی واقعی ، عاشقشم هستم... همه جوره دیدم و هست....
من قرآن میخونم ، تو چله شرکت میکنم، مشهد میرم زیارت میکنم، عاشورا میرم عزاداری میکنم ، اما حال نمیکنم با نماز، نماز میخونم حس خوبی نمیده بهم، ترجیح میدم نخونم اونجوری ... اعتقادیم به روزه ندارم.... این معنویت مختص منه‌... همونجور که آزادم نپذیرم احکام اسلام رو ، و هرجور دلم خواست برای خودم معنویت ایجاد کنم ، حق هم ندارم به بقیه تحمیلش کنم... خب اون دوس داره روزه بگیره اب بخوره ، ب خودش مربوطه... یا روزه بگیره نماز نخونه ... بازم ب خودش مربوطه... البته تا جایی که نخواد عقیده اش رو ب بقیه تحمیل کنه.... یا عقاید دیگران رو به سخره بگیره...
خامنه ای یه حرف جالب زد تو یکی از سخنرانی هاش برا عاشورا... گفت نگاه نکنین بدحجابه ، نماز نخونه ، اومده عزادااری ... راهش بدین بپذیرینش... این یعنی آزادی...
الان میگی دین مساله شخصیه اما ایا تو ایران واقعا دین شخصیه ؟ باااید حجاب داشته باشی ، بااااید وقتی ماه رمضون وسط خیابون تشنته هیچی نخوری وگرنه میبرن پدرت و در میارن، خب میگیم این قانونه عصن ، باشه ! اما بعضی آدمهای مذهبی (توهین نباشه به همه اشون) یه جورییی رفتار میکنن با بقیه اعتقاد ها که انگار همهههه عالم و ادم دارن اشتباه میرن ، فقط اسمون پاره شده و اینا افتادن وسط راه درست !!
التماس دعا

حرف سر آدم خوب و آدم بد نبود
من نگفتم کسایی که مسلمان نیستن آدمهای بدی هستند
گفتم کسی که خودش را مسلمان میدونه باید قوانین مربوط به این دین را رعایت کنه
حرفی که در مورد معنویت و انسانیت زدی جواب حرف خودت بود
هرکسی میتونه انسان باشه... خوب باشه... وجدان داشته باشه... اما مسلمان نباشه
در ضمن اونا هم که سوپر مذهبی هستند دقیقا دارن از اون طرف بوم میفتن
غلطه
از خودشون به دین چیز اضافه میکنن... حرفم اینه ... دین با چهارچوب خودش نه بیشتر نه کمتر
ما که کاسه داغتر از آش نیستیم
شما ممکنه مثل خیلی از آدمهای دیگه از شنیدن صدای زیارت عاشورا دلت آروم بگیره و یا هزارتا چیز دیگه این دلیل نمیشه که مسلمان باشی یا نباشی
ممکنه صدای جوشن کبیر شما را لبریز از حس خوب کنه
ولی مسلمان بودن چهارچوب خودش را داره
انتخاب بعضی از دستورات و کنار گذاشتن برخی دیگر یعنی دین جدید
یعنی شما از خودت داری بدعت میزاری
منم نگفتم آب خوردن اون آقا به ما مربوطه... ولی این بدعت اشکال داره
ممکنه از طرف عده ای جدی گرفته بشه و پایه چیزهای تازه ای بشه
مثل همون ختنه کردن دختران که دوستمون اشاره کرد
من به آزادی مشکل ندارم
با اینکه کسی برای خودش چه تصمیمی داره هم مشکلی ندارم
میگم دسته و پایه به دین اضافه نکنیم
از خودمون فتوا ندیم
و اینکه گاها بعضی از آدمها رفتار اشتباه دارن در اصل این حرف نبود اصلا

دلژین دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 08:18 http://delzhin313.blogsky.com

از نطرم ناراحت نشی ها... منطورم به تو یا دوستای مهربون و مومنم نبود...

عزیزدلم اولا اصلا از نظراتت ناراحت نمیشم
دوما خودم را مومن نمیدونم
مذهبی هم نیستم

دخترشیرازی دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 08:49

دیروز با اون تیکه ی اول موافق بودم...

چندسالیه بعضیا دارن به شدت به اسم دین و اسلام هرکاری دلشون میخاد می کنن هر کاری از خوردن 1 تک تومنی به ناحق گرفته تااااااااااااااااا شکستن حرمت ناموس خودشون(((خودشون)))

یادمه اول دبیرستان که بودم 1 مدیر داشتم که شدیدا دوست داشت مارو بکشونه به سمته اسلام اما بگم کل مدرسه دروغ نگفتم ازش متنفر بودن ...جوری با ما حرف میزد راجع به نامحرم و محرم که من دیگه از بابای خودمم میترسیدم...هفته ای چندین بارم سعی می کرد به ما غسل کردن و یاد بده که من هیچوقت یاد نگرفتم ازش از مامانم یاد گرفتم...موهای بچه هارو می کشید تا نمازخونه و به زور وادار میکرد به نماز خوندن...هرچی بیشتر فشار میاورد بیشتر خرابکاری میکردن...این 1 نمونه ی کوچیک و فرهنگیه مثلا
1چیزایی می گفت از دین و اسلام که حالا که من بزرگ شدم نمیدونم تو چه کتابی تو چه قرانی تو چه احکامی هست و به جرات میتونم بگم که اون چیزیو که خودش دوست داشت و قبول داشت میخواست به ماهم بقبولونه که متاسفانه باعث نابودیه خیلی از دختراهم شد حتی خودکشی...

امان از این آدمها
میبینی
همینه که میگم نباید هرکسی هرکاری دوست داره به اسم دین انجام بده
برای همینه که میگم چهارچوبها مشخصه

دلژین دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 08:53 http://delzhin313.blogsky.com

اما من شما ها رو مومن میدونم...‌دوستونم داارم

شما لطف دارین
ولی من تا مومن واقعی بودن راه درازی در پیش دارم
ولی به شدت منم شما را دوست میدارم خانوم دکتر

دلژین دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 09:08 http://delzhin313.blogsky.com

دقییقا منظورم همیییین بوود.‌. تا زمانی که اسیب و مزاحمتی ایجاد نکنه ب ما ربط نداره، حالا تو هر زمینه ای ، ... اما وقتی بیاد ترویج کنه به اسم اسلام اره خوب نیست‌‌‌...

منم منظورم همینه که این حرفا نباید به اسم دین گفته بشه

شاذه دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 10:12 http://moon30.blogsky.com

سلام تیلوجان
با عقایدت درباره ی دین کاملا موافقم
روزه نتونستم بگیرم. خیلی ناراحتم. سالهاست که نمیتونم. امسالم مثل خیلی از سالها یه دونه اول ماه گرفتم و هنوز مشغول درمان خراشی هستم که باهاش به معده ام زدم دلم تنگ شده برای روزه داری...
ختم قران هم به همون یکی بسنده کردم که هنوز تموم نشده...

عزیزمی
روزه اگه ضرر داشته باشه که دیگه واجب نیست
باید به سلامتیت اهمیت بدی
امیدوارم خیلی زود خوب بشی
ختم قرآنم به نظر من بهتره که با تفکر باشه نه مثل من فقط روخوانی

رهرو دوشنبه 14 تیر 1395 ساعت 15:43

سلام
طاعاتتون قبول
همیشه وبلاگتونو میخونم اما خاموشم
از این پستتون خیلی خوشم اومد گفتم چند دقیقه روشن بشم
با نظرتون کاملا موافقم
احکام خدا ثابتند و نمیشه طبق نظر خودمون یه طریش رو قبول کنیم و یه سری رو نه
همونطور که توی تاریخ هست و در صدر اسلام یه عده به پیامبر گفتن ما به شرطی اسلام میاریم که همه احکام رو اجرا کنیم ولی نماز نخونیم، پیامبر نپذیرفتن و گفتن کسی که اسلام میاره باید اسلام رو تمام و کامل بپذیره
درمورد روزه گرفتن هم لذت اصلی روزه و اون کمالی که به آدم میده به خاطر اینه که داریم از دستور خدا تبعیت میکنیم؛ به خاطر همینه که میگن اگه روزه برات ضرر داره نگیر، چون دستور خدا اینه که از کاری که به جسم ضرر میرسونه خودداری کنیم، یعنی در اون صورت هم باز داریم تبعیت میکنیم
اینکه یه عده توی جامعه هستن که این مدلی اند و اسلام رو نصفه نیمه اجرا میکنند چیزی رو از وظایف ما سلب نمیکنه، ما توی دین خودمون الگو زیاد داریم، مسلمان واقعی از نظر ما علی (علیه السلام) بود

ممنون که روشن شدین
خیلی خوشحالم کردین
حرفاتون دقیقا درسته
در اصل اطاعت و بندگی هست که در روزه داری و کارهای دیگه نمایان میشه

Meredith سه‌شنبه 15 تیر 1395 ساعت 05:15 http://san-antonio.blogsky.com

انشاالله امسال در نماز عید شرکت کنید.فقط اینقد خطبه میخونن که حدصله تون سر میره خخخخ آیکون خجالت توسط من!
خوب یک دلیل این کارهای متناقض اینه که بین دو راهی دین آری یا خیر و زندگی مدرن اروپایی توام با آزادی ای که ماهواره و شبکه های اونور آبی برامون به ارمغان آورده ؛گیر کردیم! و طرز فکرها هم عوض شده.مثلا مشروب میخورن، روزه هم میگیرن! یا روزه میگیرن نماز نمیخونن! حتا من دیدم نماز میخوند اما وضو نمی گرفت! یا لاک میزد روی لاک وضو میگرفت.یا کلن میگفت به غسل اعتقاد نداره هیچ وقت غسل نمی کرد و صاف صاف واسه خودش می گشت.یا شوهر خاله و شوهر خواهر و پسر عمو محرم بودن :)) حالا جالبه که یک احساس هایی هم به این شخص محرم داشتن! برام سوال بود اگه محرمشونه چرا دیگه have some feeling? این خودش تناقض نیست؟ اوووه چه خارجی شدم :)) فعلا یک صلوات بفرستید تا بریم خطبه دوم نماز جمعه خخخ

فکر نکنم امسالم شرکت کنم
خخخخ
خطبه های خوبی ایراد فرمودین
ولی اینها حقایقی هست که از گفتنشون سر باز میزنیم

سیما چهارشنبه 16 تیر 1395 ساعت 17:35

من هنوز سر حرفم هستم، سنت ها برای همه افراد اون گروهی که بهش اعتقاد دارن ارزشمند هست. و مردم بر همون پایه سنت ها رفتار می کنن و سنت شکنی رو عیب می دونن. حتی اگه من و شما بگیم غلط است.کسی که ۱۰ نسلش بر پایه یه سنت بوده که بهش گفتن پیامبر هم بهش عمل می کرده، براش اون میشه خط سنت و اینورش و اونورش کفر...
یه دوست مصری داشتم، همیشه محرم و صفر روزه می گرفت. محجبه بود و شدیدا مذهبی. اون دینی رو داشت که دقیقا براساس سنت پیامبر می دونست . ازش پیروی می کرد. اون دین به نظر شما کجای این قاعده قرار می گیره؟! جدی!!! فکر کردی؟! اون بر پایه سنتش رفتار می کرد...
الان داعش معتقد هست که داره براساس سنت رفتار می کنه!!! راستم می گن،ایه قران می خونن و فکر می کنن قران می گه. اما ایا واقعا وحشی گری در قران هست؟
دین باید به روز باشه!!! همون اندازه که علم باید به روز باشه.
و اما... مادر بزرگ من براساس سنت معتقد بود مرد نباید با زن حرف بزنه، به هیچ وجه. در این حد که این گناه محسوب میشد چیزی مثل اب خوردن هنگام روزه و یا نخوندن نماز و روزه...ما تغییرش دادیم. مادر مادربزرگ من معتقد بود زن نباید براساس دین اسلام روی حرف مردش حرف بزنه، ما اون رو هم تغییر دادیم. این تغییرات در دین بوده، بد نبوده!!! بوده؟!؟ سنت و دین چه تفاوتی دارن؟! سنت رو ما اختراع کردیم تا دین رو درک کنیم؟!
اعتقاد و دین اصلا چیز ثابتی نیست. اونجوری که ما تصور می کنیم. من در ادیان مختلف خیلی تحقیق کردم. یه چیزی توی همه ثابته و اون اینه دین اومده، در طول زمان تغییر کرده. بد نشده، بر پایه زمان شده! از هندو بگیر تا مذهبی مثل مورمن ها که ۲۵۰ سالم عمر نداره!

خب شما هم دارین همونی را میگی که من میگم
دقیقا حرفت درسته
اینا سنت هست... و گاهی سنت ها به شدت غلط هستند
منم میگم با این همه غلط و درستی که در دین وارد شده ما دیگه چیزی به این سنت ها اضافه نکنیم

ایدئولوژی پنهان دوشنبه 21 تیر 1395 ساعت 09:19 http://from-sky.blogsky.com

سلام

زیبا بود.. " جبر و اختیار"
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد